Psát či nepsat motivační dopis, to není oč tu běží. Jestli toužíte po vysněném místě, motivační dopis je povinnost. Rychle ale zapomeňte na internetové šablony a otřelá klišé. Motivační dopis může být vaší vstupenkou na nové pracoviště. Vyšperkujte ho tak, že mu žádný personalista neodolá.
- Šablonám se vyhněte obloukem
Jak už z názvu vyplývá, motivační dopis je dopis, a na ty žádné šablony neexistují. Jak byste se tvářili, kdyby vám děti z tábora poslali předvyplněnou pohlednici? Že jim chybíte? Ne. Že jim nestojíte ani za pár řádků. Nevyvolávejte stejný pocit v potencionálním zaměstnavateli.
- Zachovejte formu
Napište originální dopis, ale nezapomeňte zachovat ustálenou formu. Usnadníte tím personalistovi práci, za což vám bude vděčný.
Nepřekračujte 4 odstavce:
- 1. odstavec – na jakou pozici reagujete.
- 2. odstavec – co vás na pozici zaujalo.
- 3. odstavec – čím budete pro firmu přínosní.
- 4. odstavec – napište si o setkání.
- Nedělejte ze sebe supermana
Přehnaná sebechvála smrdí. V motivačním dopise dvojnásob. Nevychvalujte se do nebes. Zapomeňte na klišé typu: „věřím, že jsem ideální kandidát“. Žádný personalista neuvěří, že jste bezchybný exemplář lidské existence. Udělejte ze sebe člověka.
- Ukažte vlastní iniciativu
Přidejte něco navíc. Vyhledejte si informaci o firmě, která nezazněla v inzerátu a zmiňte jí v motivačním dopise. Ukážete tím, že jste ochotni udělat extra krok na cestě ke svému cíli.
- Řekněte si o osobní setkání
Na konci každého dobrého prodejního textu je tzv. výzva k akci. Svým motivačním dopisem prodáváte sami sebe. Dotáhněte to do konce. Místo obligátního: „těším se na Vaši odpověď“, si rovnou řekněte o schůzku. Třeba takto: „Rád se s vámi setkám osobně. Kontaktujte mě kdykoliv na telefonním čísle XY nebo na e-mailu…“